Pilgrim perfume...

14 augustus 2015 - Siena, Italië

"Pilgrims perfume" een vriendelijke uitdrukking dat je eigenlijk stinkt als een beer. En ja lieve kijkbuiskinderen, erg fris ruiken wij niet meer. Door de hoge temperaturen is het zweet tot in alle vezels van onze kleding doorgedrongen en laat het zich maar moeizaam verwijderen. En onze medepelgrims ruiken al niet veel beter zodat de geur op de met stapelbedden volgepropte hostels adembenemend is....
We zijn inmiddels tot het hart van Toscane doorgedrongen (San Gimignano en Siena) en het aantal toeristen is explosief toegenomen. Waren wij in Noord Italië nog een bijzonderheid, nu worden we volledig geabsorbeerd door de meute, vooral San Gimignano kent nauwelijks autochtonen.

Hier in Siena staat nu alles in het teken van "Il Palio" de paardenraces die twee keer per jaar plaatsvinden, een keer begin juli en op 16 augustus. De oude stad kent 17 wijken en 10 wijken kwalificeren zich voor de finale a.s. zondag. Elke wijk wordt vertegenwoordigd door één ruiter. Gisteren was de selectie en de presentatie van de paarden. Veel vlagvertoon, iedere wijk heeft z'n eigen vlag, en veel gezang.
Momenteel staan we op de camping in Siena en zijn we even luie vakantiegangers. Drie nachten ongestoord in een tent slapen. Zowaar een plaats op gras dit keer, meestal treffen we zand aan, leuk zolang het droog weer is, een modderbende zodra het regent, en dat deed het met overtuiging in San Gimignano eerder deze week.

Veel kunst gezien de afgelopen week. De duomo's in Lucca, San Gimignano en Siena zijn behalve kerk ook musea vol met schilderijen en beeldhouwwerken vanaf de 12e eeuw. Veel is prachtig bewaard gebleven, zelfs fresco's uit die tijd.

Morgen begint het harde bestaan van de pelgrim weer. Nog 14 etappes naar Rome. Het wordt al wat drukker op de route, bijna louter Italianen nog, dus ik ben bang dat we onderhand wat hostels moeten gaan reserveren. De plaatsen liggen na Siena verder uit elkaar en het aantal waterpunten neemt rap af zodat wildkamperen steeds minder een optie wordt. Gelukkig kunnen we nog even terugvallen op de Chianti.

1. Gigi:
    16 augustus 2015
    Pelgrim Perfume... Mmmmm... Is het wat voor in overvolle treinen of bij werkbesprekingen waar je niet op zit te wachten? Dikke zoenen!
  2. Ralf:
    17 augustus 2015
    De finish komt al in zicht voor jullie; vergeet ondanks de pelgrimparfum niet te genieten tot het eind!
    Maar zo te lezen zit dat wel snor...