Tutta discesa

26 juli 2015 - Berceto, Italië

De Italiaan kaart, oke de Italiaan op leeftijd kaart. Vanaf een uur of negen 's ochtends met koffie en na tien uur met alcohol. Elke koffiebar die we binnen lopen wordt bevolkt door kaartende mensen. En niet een potje voor de lol maar meteen op leven en dood, als je de continue twinkelende ogen niet zou zien. Plagen en geplaagd worden lijkt de Italiaanse equivalent van to be or not to be. Ik (Else) mag de Italianen wel!

De Italiaanse vrouw loopt op hoge hakken. Als ze de 20 is gepasseerd dan zijn platte zolen not done. Het maakt niet uit of je er op kan lopen, je figuur of de kasseien in de stadscentra het toelaten, er zal gepronkt worden. Ik (Peter) mag de Italiaanse vrouwen wel!

Borrelen aan het eind van de middag op een willekeurig terras is ook geen straf. Serveren ze in Spanje er altijd wat tapas bij als je een biertje bestelt, hier in Italië krijg je een hele uitdragerij aan etenswaren voorgeschoteld; chips, pinda's, olijven, bruschetta's en pizza punten, in Piacenza zoveel dat je nek krakt. Wij (Else en Peter) mogen de Italianen wel!

Inmiddels snappen we de Italiaanse tijds- en afstandseenheden ook een stuk beter: 50 mtr: minstens 200 meter; 300 mtr: bijna een kilometer; 10 minuten lopen: altijd 20 minuten tot een half uur. Je moet het even doorhebben :-)

We  slapen regelmatig in ostello's. Als (soort van) pelgrim mag je daar voor meestal een gering bedrag overnachten. De verschillen tussen de hostels zijn groot. De ene keer slaap je in een oud bedictijner klooster, niet meer dan een gewelf, en de andere keer beland je in een huis propvol met versiering en eten. Momenteel kamperen we. Slepen we de tent niet helemaal voor niets mee. En eigenlijk vinden we dat het prettigste. Gewoon zelf een campingpotje koken en slapen op een luchtbedje. Hoewel een koel hostel of airco hotel een uitkomst was tijdens de bloedverzengend hete dagen van de afgelopen weken. Hier in de Appenijnen is het maar 25 graden. Koel!!

Morgen de Passo Di Chesa over naar Toscane. Laten we Emilia Romagna met alle funghi porcini en parmezaanse kaas achter ons. Volgens de dame van de plaatselijke VVV: Tutta discesa . Vanaf nu alles makkelijker.

Ciao ragazzi!

Ps de camping heeft n erg hoog hidihi hodiho gehalte, compleet met omroepinstallatie.