We zijn er!!

1 september 2015 - Rome, Italië

Ja! We zijn in Rome aangekomen! 1.100 km onder de voetjes, meest prachtige stukken, af en toe een beetje doorbijten. Met name de laatste 20 km voor Rome heeft men niet getracht de wat mindere kanten van Italië te verhullen. Maar verder, best wel een reclame voor Italië. Meest aardige, hulpvaardige mensen ontmoet. Op sommige plekken is men heel actief in het promoten van de Via Francigena, op andere plekken onderkent men nog nauwelijks de mogelijkheden van een pelgrimsroute. Anders dan bij de Camino in Spanje is de organisatie van deze route een louter lokale aangelegenheid. Menigmaal is het overduidelijk waar de verantwoordelijkheid van de één eindigt en de ander begint ....

De laatste week waren de etappes relatief eenvoudig, meest door heuvelland, over de antieke "Via Cassia", de oude route van Rome naar Florence, 2000 jaar oud strak aangelegd wegdek van grote stenen, menig stuk asfaltweg ligt er nu beroerder bij....

Verder heerlijk gebadderd in de thermen bij Viterbo, zwavelbaden rond de 40 graden warm, zodat een buitentemperatuur van 33 graden ineens verrassend fris aanvoelt. De route ging door prachtige plaatsen als Montefiascone, Viterbo, waar we in de toren geslapen hebben waar ooit een paus gevangen heeft gezeten, en het fraaie Capranica, niet gepimpt zoals veel Toscaanse stadjes.
Missen zullen we de ochtendrituelen. Een caffé doppio en latte macchiato met brioche in een afgetrapt barretje, de lange lunches met brood, pecorino en vers fruit onder een boom met fraai uitzicht en het biertje / Aperol spritz vlak voor of net na aankomst bij een volgend onderkomen. Wennen zal de temperatuur in NL zijn. We hadden slechts 2 dagen onder de 25 graden. Maar verlost zullen we zijn van verzengende hitte, 20 dagen van 35 graden of meer. We zullen hernieuwd kennis maken met regen, regenjassen niet aangehad de laatste 9 weken. Geen blaren gehad, geen enkels verzwikt, geen spieren verrekt en ach, dat gevalletje met dat armpje....

Morgen nog een stukje treinen. Via Milaan naar het Aostadal om de tuktuk op te halen. Nog 1 nachtje kamperen en dan weer richting huis....Het was een geweldige ervaring maar het is ook weer leuk om een ieder weer terug te zien.

Arriverderci a tutti!

PS Rome heeft nu toch besloten het Colosseum af te bouwen. Met de enorme toename van het aantal toeristen uit met name Afrika en het Midden Oosten is de huidige capaciteit van het 2000 jaar oude gebouw onvoldoende om iedereen een plaatsje te garanderen.

1. Robbert:
    1 september 2015
    WOW!!! Gaaf hoor dat jullie dit hebben gedaan. Benieuwd naar alle verhalen. Tot maandag ;-)
  2. Ralf:
    3 september 2015
    Super, top dat jullie je ondanks de pech aan het begin niet hebben laten tegenhouden.
    Heb jullie verhalen met plezier gelezen, denk dat de reis aardig geslaagd is geweest.
    Enne Peet, ik haal volgende week je espressootje wel s ochtends hoor, toch zeker wel 1x.
    En t biertje s avonds komt ook wel weer goed, ergens in n obscuur barretje in Slowakije ofzo.
    Ik kan alleen else niet vervangen....
    Groeten uit zonnig Curaçao en tot volgende week!
  3. Jacqueline Raaijmakers:
    3 september 2015
    Het zal zeker weer even wennen worden. I.p.v. de weg naar een steenmannetjes, hostels of de lekkerste espresso's, de weg naar de trein & werk weer weten te vinden :-0. CY Soon!